Jak sobie radzić z łysieniem ?

Wypadająca uroda

Łysienie nie jest dolegliwością, od której się umiera. Może natomiast być objawem poważnej choroby. Nawet, jeśli tak nie jest, często prowadzi do zaniżenia poczucia własnej wartości. Nie zawsze da się mu zapobiec. Gdy zaobserwuje się nadmierne wypadanie włosów, warto skonsultować się z dermatologiem.

Problem częściej dotyczy mężczyzn, niż kobiet. Według statystyk nawet co trzecia osoba płci męskiej, między 25 a 45 rokiem życia zaczyna zauważać wzmożone wypadanie włosów. Jest to uwarunkowane genetycznie. Sprawcą całego zamieszania jest aktywna forma testosteronu, czyli dihydrotestosteron. Wywołuje on kurczenie się meszków włosowych, co w następstwie prowadzi do ograniczenia produkcji cebulek włosowych.

(Nie)możliwa walka

Łysienie może być skutkiem bardzo różnych przyczyn. Jedną z nich jest stosowanie niektórych leków, np. antymetabolicznych lub alkilowych. Inną - choroby, np. układu dokrewnego, zatrucie metalami ciężkimi, schorzenia autoimmunologiczne, toczeń rumieniowatego czy różnego rodzaju guzy. Z większością odmian łysienia nie da się walczyć inaczej, jak poprzez leczenie dermatologiczne, w tym - zabiegi chirurgiczne. 

Do tego rodzaju schorzeń należy m.in. wspomniane wyżej łysienie androgenowe, które stanowi 95% wszystkich dolegliwości związanych z utratą włosów. Pod okiem lekarza musi też przebiegać leczenie łysienia plackowatego, bliznowaciejącego czy anagenowego. W przypadku łysienia wywołanego ciążą należy cierpliwie czekać, aż organizm się ustabilizuje - wtedy dolegliwość przejdzie sama. Zdarza się jednak, że wypadanie włosów jest powodowane czynnikami higienicznymi bądź dietetycznymi. Wtedy łatwo można mu zapobiec.

Dieta na porost włosów

Łysienie może powstać na skutek niedoborów różnych mikroelementów. Należy wtedy wzbogacić swoją dietę o odpowiednie składniki. Najczęściej w organizmie brakuje witaminy A. Znajduje się ona w wątrobie, tranie, jajach, marchwi, brokułach, szpinaku, dyni czy kapuście. Wypadanie włosów może też wynikać z niedoboru witamin z grupy B: B6, kwasu foliowego i B12. Wtedy dietę należy wzbogacić o drób, ryby, wieprzowinę, ziemniaki, banany, mleko, pomidory, groch, fasolę, soczewicę, pomarańcze czy awokado. Jeśli przyczyną łysienia jest brak biotyny, warto włączyć do swojego jadłospisu jaja, wątrobę, orzechy włoskie, migdały, kraby, sardynki, grzyby czy brązowy ryż. W przypadku, gdy zanik owłosienia wynika z niedoboru witaminy C, dobrze jest spożywać nać pietruszki, czarną porzeczkę, paprykę, koperek, truskawki, poziomki, szczypiorek, szpinak, czosnek, maliny czy cytrusy. Jeśli mikroelementem, którego brakuje w organizmie, jest miedź, dobrze jest włączyć do diety wątrobę, ostrygi, drożdże, kakao, czekoladę, pomidory czy dynię. W przypadku niedoboru żelaza należy zacząć spożywać czerwone mięso, szpinak, fasolę i otręby. Źródłem cynku są z kolei owoce morza, jaja, pełne ziarno, mleko i rośliny strączkowe, a źródłem białka - mięso, ryby, mleko, jaja, drób, sery, soja, soczewica czy ciecierzyca. Wypadanie włosów może też być powiązane ze słabym nawodnieniem organizmu, dlatego należy wypijać dziennie 2 litry niegazowanej wody.

Podcięcie włosów sprawi, że będą nieco lżejsze, co może zapobiec nadmiernemu ich wypadaniu. Warto też zwracać uwagę na czesanie - szczotka powinna być miękka, a rozczesywać włosy należy delikatnie, żeby ich nadmiernie nie wyrywać. Warto też zwrócić uwagę na stosowane kosmetyki - zdrowie włosów poprawią te wzbogacone o witaminę A, olejek jojoba, masło karite, aloes, minerały morskie, kalogen, olej z awokado, ceramidy czy silikon. Nie pomogą one przy zaawansowanym procesie łysienia, ale mogą okazać się przydatne, jeśli problemem jest jedynie nadmierne wypadanie włosów.

Ważna informacja

Uwaga!Artykuły futuramed.pl i forum.futuramed.pl służą przede wszystkim edukacji i nie mogą być traktowane jako porada medyczna w przypadku jakiegokolwiek problemu. Zamieszczone informacje nie mogą być podstawą do przeprowadzenia samodiagnozy, leczenia, ani podejmowania jakichkolwiek działań związanych ze zdrowiem.

Polecamy