Dieta w osteoporozie

Dieta w osteoporozie

Poza leczeniem farmakologicznym w osteoporozie istotne znaczenie ma stosowanie odpowiedniej diety.  Żywienie w osteoporozie oparte jest o konieczność dostarczenia organizmowi odpowiedniej ilości wapnia i Wit. D.

Przyjmuje się, że dzienne zapotrzebowanie na wapń wynosi:

  • u kobiet po 40 roku życia ok. 1500mg dziennie,
  • u kobiet i mężczyzn po 60r.ż. 1200 mg dziennie.
  • do najlepszych źródeł wapnia należą produkty wysokobiałkowe, jednocześnie niskotłuszczowe (np.żółty ser)
  • do najlepszych źródeł Wit. D należą ryby, mleko, margaryna, żółtka jaj, wątróbka kurza
  • część produktów wysokobiałkowych ma też dużo niepotrzebnych tłuszczów (np. desery lodowe) dlatego pomimo wysokiej zawartości wapnia, nie wolno przesadzać z ich spożywaniem
  • produkty zawierające szczawiany wapnia nie są wskazane, ponieważ szczawiany wiążą  w przewodzie pokarmowym wapń, hamując jego wchłanianie należą do nich  m.in.: szpinak, szczaw, rabarbar, buraki, rzodkiewka, herbata, kawa, wino)
  • wchłanianie wapnia zmniejsza także białko zwierzęce
  • należy powstrzymać się od spożywania alkoholu, napojów gazowanych i palenia papierosów

Poniżej znajduje się szczegółowa tabela, wskazująca na produkty pokazujące zawartość wapnia oraz ich wartość energetyczną  (przy produktach wysokoenergetycznych czasem warto zrezygnować z ich jedzenia nawet, jeżeli mają dużo wapnia)

Jeżeli chcesz poczytać więcej o samej osteoporozie przejdź do artykułu - Osteoporoza

POKARMY Kcal     (na 100g) Wapń (mg/100g)
MLECZNE

Masło 758 15
Ser ementaler 403 1145
Mleko pełnotłuste 62 62
Mleko półtłuste 50 50
Ser homogenizowany 310 430
Jogurt 45 120
Kefir 42 110
OWOCE WARZYWA
Jabłka 40 5
Morele 28 16
Szparagi 30 25
Banany 65 7
Fasola 100 44
Marchewka 35 44
Sałata 18 45
Pomarańcze 34 49
Groch 77 47
Ziemniaki 72 10
Szpinak 31 78
Pomidory 19 10
RYBY

Karp 139 34
Dorsz 70 25
Makrela 168 38
Sardynki 129 33
Tuńczyk 158 38
Łosoś 78 36
Śledź 66 25
MIĘSO

Wołowina 120 18
Kurczak 194 15
Baranina 226 9
Królik 150 15
Kiełbasa 335 20
Indyk 150 23
Cielęcina 90 14
Wieprzowina 150 16
INNE

Biszkopty 412 22
Chleb 250 15
Jajka (całe) 156 50
Jajka (żółtko) 355 147
Dżem 237 18
Makaron 350 17
Ryż 354 6
Margaryna 163 12

Ważna informacja

Uwaga!Artykuły futuramed.pl i forum.futuramed.pl służą przede wszystkim edukacji i nie mogą być traktowane jako porada medyczna w przypadku jakiegokolwiek problemu. Zamieszczone informacje nie mogą być podstawą do przeprowadzenia samodiagnozy, leczenia, ani podejmowania jakichkolwiek działań związanych ze zdrowiem.

Polecamy
Ostatnio na forum
Twoje konto